İstanbul Modern
Fotoğraf Bölümü Yöneticisi Sena Çakırkaya’nın küratörlüğünü üstlendiği
Rasathane Sergisi, İstanbul Modern’de 27 Nisan 2014 tarihine kadar yer alacak.
İstanbul Modern
Fotoğraf Galerisi’de Barbara ve Zafer Baran’ın Rasathane sergisi 1999’dan günümüze son dönem
ortak üretimlerinden bir retrospektif sunuyor. Baranların çalışmaları;
“arkeolojik bir kazının en üst tabakası” olarak nitelendirdikleri, 11 seriden
oluşan bu sergiyle, Türkiye’de ilk kez kapsamlı biçimde sergilenecek. 1981’den bu yana birlikte çalışan Barbara ve
Zafer Baran’ın çalışmaları, yaşamın içinde gizli kalan basit, sıradan ve
minimal olanı; sanat tarihi, doğa, bilim ve teknolojiyle iç içe, imgeler
yaratarak, deneysel uygulamalarla görünür kılıyor. İkilinin çalışmalarının
merkezinde her zaman “en saf haliyle fotoğraftan aldıkları haz (izleme ve
dönüştürme edimi)” var.
Baranların yapıtlarında
kullandıkları teknikler, gereçler ve süreçler çok sayıda temaya hizmet ediyor. Görüntü
üretme gereçlerinin mümkün olduğunca basit olmasını tercih ediyorlar. Kameralı ve kamerasız fotoğraf tekniklerini kullanan
Baranlar, çalışmalarında deneysel yaklaşımlarını anlatıyla zenginleştiriyor.
İşlerinin kalbinde “zaman” var
Baranlar’ın gördüklerinin ve düşündüklerinin birer yansıması olan
işlerinin kalbinde, “zaman” yer alıyor. Zamanın geçmesiyle oluşan doğal
yıpranmayı ve aşınmayı, geçiciliği, dönüşümü, doğanın kırılganlığını,
insanoğlunun dünyadaki etkisini estetik olarak yeniden görselleştirerek
belgeliyorlar: Arkeolojik alanlarda bulunan taş ve kaya parçaları, çürümekte
olan çiçekler, göz alıcı ama zehirli egzotik çiçeğin derinlikleri,
parklarda istenmeyen yabani otlar, uçağın içinden şehirlerin kuşbakışı
görüntüleri, ay ve yıldızlardan yayılan ışıklarla yaratılan farklı formlar ve
ayın denizdeki yansımalarında saklı doğal çizimler hep bu belgeleme çabasına
birer örnek teşkil ediyor. Baranlar “zamansızlığın ve sükûnetin peşinde”,
nesneleri ve “aralarındaki” uzamları gözlüyor, kendilerine özgü yöntemleriyle
insanın varoluşunun ve etkileşimlerinin izlerini kayıt altına alıyor.
1998’de Royal Mail (Birleşik Krallık Posta Kurumu)
tarafından fotoğrafın icadı konusunda talep edilen çalışmaları dolayısıyla
inceledikleri, fotoğrafın öncülerinden William Henry Fox Talbot’ın fotojenik
çizimlerinden esinlenerek, negatif-pozitif tekniğini yorumladıkları yöntemi,
sonraki üretimlerinde de farklı konularla sürdürüyorlar. Fotogramın güncel bir
yorumu olarak kabul edilebilecek bu teknikle; doğanın kırılganlığı, içeriğe
hiçbir müdahalede bulunulmadan, dolaysız bir şekilde aktarılıyor.
Sergiye
ismini veren Rasathane 7 adlı (2002)
fotoğraftaki nesne, Zafer Baran’ın babasının İzmir’de 1960’lı yıllarda inşa
ettiği rasathaneyi yıllar sonra ziyareti sırasında çiftin dikkatini çeken,
bahçedeki ağaçtan düşen bir elmaya ait. Elmanın tepeden çekilmiş bir görüntüsü
olan fotoğraf, Baranların çalışmalarının temelini oluşturan gözlemleme,
nesnelere yöneltilen farklı bakış açıları ve daha sonraki gökyüzü temaları için
de bir haberci işlevi taşıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder