21 Mayıs 2016 Cumartesi

İsviçre 57 Km tünel yapıyor ama Türkiye'yi kıskanıyor(!)

Cumhurbaşkanı Erdoğan, "Batı Marmaray'ı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü kıskanıyor" dedikten
sonra bir anda Avrupa'da Amerika'da yapılan, yapılmakta olan benzer projeleri düşündüm. Almanya'da 100 kilometrelik bisikleti otabanı, 1994 yılında açılışı yapılan Fransa-İngiltere arasındaki 50 KM'lik Manş Tüneli derken gözüm İsviçre'de bitim aşamasına gelen Gotthard-Basis Tüneli'ne takıldı. Dünyanın en uzun tüneli, yaklaşık 57 Kilometre. Başımızı kumdan kaldırmayıp bunları göremediğimiz için İsviçre'deki bu çalışmayı da göremiyoruz maalesef. Mesela İsviçrelilerin kendileri bile çoğu Ulaştırma Bakanı Moritz Leuenberger'i tanımıyor, eminim ki büyük bir kısmı başbakanın kim olduğundan haberi yoktur. Çünkü onlar kendi işine bakıyorlar.




Dünyanın En uzun tüneli: Gotthard- Basistunnel 


İsviçre'de dünyanın en uzun tünelinin bitimine sayılı günler kaldı.  2015 Mayıs ayının sonlarında hizmete açılacak tünelin uzunluğu yaklaşık 57 kilometre. Böylece İsviçre, Japonya'nın 3 kilometrelik Seiken tünelin rekorunu da kırmış oldu. Gotthard-Basistunnel'i ayrıca dünyanın en derin tüneli ünvanına da sahip. 2300 metre yerin altından geçecek tünel gidiş-dönüş şeklinde çift yönlü olacak.  Dev projede çalıştırılacak iki lokomotifin deniz seviyesine göre yüksekliği yaklaşık 550-600 metre. Alp Dağları'nın altından yapılan tünel yerleştirilen iki tüp ile bu imkan sağlanacak. Tek parçadan oluşan tüplerin birbirine mesafesi 350 metre.  Dünyanın en uzun ve en derin tünelinin maliyeti ise 12 milyar isviçre frangı yani yaklaşık 36 milyar TL

Erstfeld ile Bodio arasında bulunan Gotthard - Basistunnel'in yapılma amacı ise yolcu taşımacılığını daha rahat bir noktaya getirmek. Günde bu tünelden 65 yolcu treni ve 260 yük treni geçebilecek.Ülkenin Kuzey-Güney yönünde hareket edecek yük trenleri sayesinde trafikte de ciddi bir rahatlama olacak. Taşıma yani nakliye edilecek malların oranı da iki katına çıkacak. Yük trenleri sayesinde yıllık 40 milyon ton nakliyat bekleniliyor. Yolcu trenin saatteki hızı 200-250 km iken yük trenlerinin saatteki hızı da 100 kilometreyi bulacak. Böylece Zürih ile Milano arasındaki yolculuk süresi yaklaşık bir saat azalacak. Gotthard ile yapılan yolculuk yaklaşık 20 dakika sürerken Zürih - Lugano arasındaki ulaşım 25 dakikaya iniyor.  2020'den itibaren açılacak Ceneri-Tunnel ile ulaşımda 45 dakikalık bir azalma daha sağlanacak.

İleride herhangi bir sorunla karşılaşmamak için 5000 test sürüşü yapılıyor. Trenin hızı, dakikliği, gerekli düzenlemeler hassasiyetle yapılıyor. Testlerin devam ettiği bu demir ağ aynı zamanda Almanya ve İsviçre'nin demir yolunu genişletiyor. Transit işi de yer altına kayacağı için ulaşımdaki tır sayısı da azalacak.

17 yıl önce planlanan tünelin bu kadar geç bitirilmesinin sebebi ise vatandaşların Alp Dağları'nın kayma endişesi, olası çöküntüler ve proje üzerinde yapılan düzenlemeler.




Hiç yorum yok: