20 Nisan 2009 Pazartesi

Grafik Tasarım Ders Notları

Görsel iletişim sanatı amacı bir mesajı iletmek veya bir ürünü tanıtmak. Bu ürünler kapsamına ticari ürünler de olabilir, duyurular olabilir bir de bir ürünün reklamı olabilir.
Görsel Kimlik: Yolda gezerken fakat gözümüze çarptığı andan itibaren bir anlamı taşıdığını düşünürüz.
Görsel iletişimin malzemeleri: Görüntü ve yazılar (metinler)
Bir iletişimciye düşen de bunu görünür ve algılanır kılmak.
Örneğin bir afişte vurgu yapmak istediğimiz ayrıntıyı renklerden büyüklüklerden faydalanırız, hafızada kalmasını sağlamalıyız.
Tasarım sürecinin adımları: Problemin tanımı, bilgi toplama, yaratıcılık, çözüm bulma ve uygulama.
Bilgi toplarken de bir takım sorular var: Müşteri pazarı konumu
Ürün için bir Pazar var mı, tasarımı yapılan ürünün diğerlerinden farkı, bir logo var mı, metin yazarı olacak mı, görsel kimlik var mı?
Maaliyet çizelgesi baskı detayları: boyut, sayfa ve basıma renk ve kağıt
Kağıt:Ağırlık önemlidir örneğin 120 gram kağıt ile 60 gram kağıt arasında tabakalar kağıtlar farklıdır metrekareler farklıdır. Bir ürün tasarlayacağızkalın kağıtları baskı sayısı
Problem:1500 adet basılacak 20 forma a4 kağıt ebadıında kaç top kağıda ihtiyacımız var? Bir forma 16 sayfadır. Bir top 500 adet 70 X100 ün bir araya gelmesi ile oluyor.
A0 84 x 118 mmA1 59 x 84 mm A2 42 x 59 mm A3 29 x 42 mm A4 21 x 29 mmA5 14 x 85 mmB2 21 x 27 mm B3 27 x 43 mmB4 25 x 35 m
B5 17 x 25 mm
Tasarımın ikinci aşaması yaratıcılık ve buluş
Yaratıcılık için ne gerekir ?
Kurulamayan bağlantıları kurmak gerekiyor
Yaratıcı düşünmenin 5 yöntemi var ,
Dikey ve kapsamlı düşünme:
Beyin fırtınası: Her türlü fikre açık olması
Kuluçka yöntemi: İlk önce dikkati bir nokta üzerinde toplayıp sonra dikkati dağıtmak bilinçaltında düşünmeye devam etmek
Not Alma Yöntemi: Fikirleri dağıta dökmek
Sentez Yöntemi: Bir kağıt üzerinde birbiriyle bağlantılı ve çelişki olan konu üzerinde not tutarak bunlar arasında bağlantı kurmak.
Çözüm bulma: karar verme yardımcı olacak sorular sorulması gerekiyor :
1. Mesaja ilişkin sorular: Mesaj içeriği aktarıyor mu , çift anlamlılık var mı topoğrafi algına biliyor mu, kolay okunabiliyor mu , anlamayı güçleştirebilecek unsur var mı , kullanılan öğeler mesajı aktarabiliyor mu, renkler olumlu bir katkı sağlıyor mu ?
2. Biçime ilişkin sorular:Unsurlar arasında bir bütünlük ve hiyerarşi var mı ,kontrastlık ve boşluk iyi değerlendirilmiş mi , unsurlar algılamada bir sıra takip ediyor mu


Tasarımın öğeleri:
Çizgi,fon,renk,doku,biçim,ölçü,yön
1.Çizgi: tasarımın en önemli öğelerinden birisidir. Çizgi doğrudan doğruya okuyucuya veya kullanıcıya bir ayrım yapması gerektiği mesejı vermesi gerektiğidir.Yatay,Düşey,Diagonal
Yatay çizgi: Bir durgunluk ifadesi
Düşey çizgi: Saygınlık
Diagonal çizgi: Canlılık
2.Fon :contrastı oluşturarak nesnelerin ön plana çıkmasına yardımcı olur.
3.Renk: Nesnelerin algılanmasını artırır. Sıcak renkler uyarıcıdır nesnelerin taşıma hissi verir soğuk renkler dinlendirici
Ana Renkler: Tamamlayıcı renkler Kırmızı- yeşil, Sarı-mor ,Turuncu-mavi,
Rengi oluşturan iki temel unsur: ışık ve pigment
Rengi tanımlayan üç kavram: uzunluk genişlik derinlik
Uzunluk rengin türü
Derinlik rengin yoğunluğu parlaklık gibi
Genişlik de rengin tonu açık ve koyu gibi
Renklerin psikolojik mesajları: Yeşil:Kıskançlık Mavi Sadakat:kırmızı: etkinlik mor ve kahverengi :tek düzelik beyaz:teslimiyet siyah:karamsarlık Sarı: ilk ön plana çıkan renk
Renk seçiminde dikkat edilecek unsurlar:
Rengin kültürel çağrışımı:Altın sarısı doğuda kutsal batıda ihanet
Hedef kitlenin renk tercihi
Firma ya da ürünün karakteri
Tasarımdaki yaklaşım
Seçilen kağıdın cinsi(kağıda yapılacaksa)
Rengin etkileyiciliği artırması:
4 renkli ilanların izlenme oranları %38
2 renkli ilanların izlenme oranı % 20
Siyah beyaz da %50 artıyormuş
CMYK baskıya giderken verilecek renkler.
Siyah beyaz bütçe için renk sonuç için
Renk biçimlerden önce kazanılıyor ve bir kimlik alıyor
4. Doku: Bir yüzey üzerinde biçimsel bir gizem bulunuyorsa orada bir dokudan bahsedilebilir.
5. Biçim: Değişik tonların ve çizgilerin bulunuşu biçimi oluşturur.
6.Ölçü:Etkileyicilik ve algıyı etkileyen bir unsurdur ölçü arttığı zaman bunlar da artar doğru orantı vardır bunlar arasında.
7.Yön: çizgiler ve Görsel malzemelerin tasarımcı tarafından algılanması istenen yöne veya tarafa analize edilmesi
TASARIMIN İLKELERİ
Bir ürünü tasarlarken hangi ilkelerden faydalanacağız sorusuna cevap bulacağız bu derste.
1- Denge: Grafik tasarımının kullanmış olduğu birbiri arasında farklı kriterlere göre düzenlenmesidir.
İki Tür denge var:
Simetrik ve Asimetrik denge
Simetri: Hayali bir çizgi ile ayrılmış iki yönlü biçim benzerliği olarak algılanır.
Doğanın kendisinde simetri mevcuttur, en önemli kanıtı da insandır.
Doğadan rastlanan simetri türleri
Dönel ve Merkezi:
Merkezi simetri: merkezi bir noktadan güneş ışınları benzeri 360 derece yayılma gösterir.
Dönel simetri: Görsel unsurların bir nokta etrafında eşit aralıklarla sıralanması
Önümüzde simetrik şekil çıktığı zaman hangi tür şekil olduğunu ve hangi kavramlarla açıklanır
Grafik Tasarımında Simetrinin Anlamı: Dürüstlük resmiyet ve samimiyet olarak algılanır.
Asimetri: Bütünün parçaları arasında orantıya dayalı bir eksiklik olarak tarif edilir. Asimetride de simetri de olduğu gibi bir optik merkez söz konusudur.
Simetri de durağanlık asimetri de hareketlilik söz konusudur
Simetri de kural asimetri de rastlantı mevcuttur.
Asimetri de büyük öğeler dikkati kendine çeker siyah beyaz resimde ise ufak da olsa renkli bir obje dikkati kendine çeker.
2- Orantı: Orantı aslında bir sorundur iki ya da daha fazla görsel malzemenin bir araya gelmesiyle orantı sorunu yaşanır ve bu sorun doğrudan algıyı ve iletişimi etkiler.
Bir sorun olmasına rağmen tasarımda hareketliliği sağlamak için orantıya başvurmak kaçınılmazdır.
Partenon tapınağı: bunun yapılışı sırasında orantı tekniğinin kullanması çok önemli
Orantı Tekniği: Bir çizgiyi herhangi bir yerinden ikiye böldüğümüzde küçük parçanın büyük parçaya oranı büyük parçanın bütününün oranına eşittir.
Ölçülerden uzaklaşıldıkça daha iyi sonuçlara ulaşılmaktadır.
Bazen grafik tasarımı içinde vurgulanmak istenen öğe dikkat uyandırırken bazen de dikkat çekmek için beyaz dengesinden faydalanır.
3- Devamlılık: Göz bir unsurdan diğer unsura kesintisiz geçiş yapabiliyorsa devamlılık sağlanmış demektir. Devamlılığı sağlamak için gözün normal hareketine uyacak şekilde görsel unsurlar yerleştirilmelidir
Gözün normal hareket yönü soldan sağa ve yukardan aşağıya doğrudur.
Devamlılık aynı zamanda birbirini izleyen ipucu şeklindeki görsellerde de sağlanabilir. Devamlılığa bir örnek olarak kitapların aynı diziye ait olduğunu vurgulayarak kitapların aynı renklerden oluştuğunu öğrenmemiz lazım.
4 -Bütünlük: Unsurlar bir bütün oluşturacak şekilde bir bir araya getirildiğinde dağınıklığın önüne geçilmiş olur . Bir bütün sergileyen unsurlar farklı olanı ön plana çıkartmak için de kullanılabilir.
Benzer öğeler ritim oluşturacak şekilde tekrar ettiğinde de sağlanmış olur.
Tasarım öğelerini bir bordur (çerçeve) içerisinde göstermekle sağlar.
Sayfa kenarlarında hep aynı beyaz boşluğu bırakarak sağlayabilir.
Gözün bir yüzeydeki üç noktayı birleştirerek bir üçgen yaratma eğilimi vardır bu kural takip edilerek de bütünlük sağlanabilir.
5- Vurgulama: Tasarımdaki bir öğeyi ön plana çıkartma yöntemidir. Öncelikle vurguda bulunulmak istenen öğenin seçilmesi gerekir ardından vurgulama yöntemine karar verilir. Bu yöntem boyut kontrastlık ve renk şeklinde olabilir Aynı anda birden fazla öğe vurguda bulunulmaz
Tasarımın Görselleştirilmesi:
Tasarımın ilk aşaması taslak oluşturulması taslak ise düşünceleri yalınlaştırarak aktaran görsel durumlardır
1 Karalama unutmamak için kağıda aktarılan ilk düşüncelerdir.
2- Ön Taslak: Karalamalar arasından seçilenin okunaklı bir biçimde dile getirilir 3 Ayrıntılı taslakta ise son ürüne en yakın oranlarla ifade yöntemidir. Bu süreçte zaman ve para son süreçte önem kazanır.
Taslak Türleri
1- Mondrian: Tasarımda kullanılacak öğelerin kare ve dikdörtgenlerle orantılı bir şekilde ifade edilmesidir.
Gazete taslaklarında özellikle (Ödev)
2 İmge ağırlıklı: Özellikle dergi tasarımlarında kullanılır imge ağırlıklı hemen altında tek bir satır olarak başlık onun altında iki veya üç sütün yer almaktadır
3 Metin Ağırlıklı: Aktarılmak istenen metindeki mesajın imgelerle Anlatılamayacak kadar kapsamlı olduğu durumlarda kullanılır.
4 Çerçeveli Taslak: unsurlarının bir çerçeve içinde yer aldığı taslak türüdür böylece aynı zamanda bütünlük de sağlanmış olur özellikle reklamlarda kullanılır
5 Çok panolu taslaklar: Mesajın kolay algılanabilmesi için eşit büyüklükte panoların hazırlanarak bu panolarda öykü şeklinde mesajın verilmesi Özellikle çizgi romanlarda kullanılır
6 Silüet Taslaklar: bütün görsel taslakların siyah ve soyut renkler şeklinde ifade edildiği taslaklardır. Sanat eserlerinin tasarımında kullanılır
7 Tipografik Taslaklar: Değişik tipografik normlarda yazıların kullanıldığı taslaklardır bu taslaklarda başlık olarak ifade edilebilecek metin taslağın optik merkez ifade edeceğinden önem arz eder.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

teşekkürler.



kırtasiye